Cobi II WW Supermarine Spitfire Mk. I N3200 (WM), 1:48, 146 k
A Reginald J. Mitchell tervező 1931-ben kezdte meg a munka egy új vadászgép kifejlesztésén az RAF specifikációi szerint.
Végül sok módosítás után megszületett a második világháború talán legismertebb vadászgépe, de az RAF fegyverzetében továbbra is a Hawker Hurricane volt a legelterjedtebb gép.
Az első Spitfire 1938. augusztus 4-én került szolgálatba a 19. RAF vadászszázadnál.
További repülőgépeket heti 1 db-os ütemezésben szállítottak a századoknak.
A 19. század első műveleti felszállásakor a pilótának esküt kellett tennie, hogy nem felejti el a futóművet kinyitni a leszálláskor, amit a régebbi gépeknél a pilóták nem szoktak meg.
A Spitfire repülőgépeken először használtak süllyesztett szegecseket a szárnyak alacsony profiljának megőrzése érdekében, valamint sok más, abban az időben modernebb technológiát.
A német repülőgépek is nagyon jók voltak, de hiányzott belőlük egy lényeges dolog, mégpedig a legendás Rolls-Royce motor, amely rendkívül megbízható és teljesítményben kiemelkedő volt.
A N3200 gyártási számú repülőgép 1940. április 19-én emelkedett először akcióba Ldr Geoff Stephenson pilótával.
Alig 5 héttel később G. Stephenson-t a brit egységek védelmére küldték Dunkirk evakuálása során. A légi harc során sikerült lelőnie egy német Junkers 87-et.
A bázisra való visszatérés előtt a gép a hűtőbe kapott találatot, és vészleszállást kellett végrehajtania a németek által ellenőrzött Sangatte tengerpartján. A pilótát elfogták, és a repülőgép a német katonák látványosságává vált.
A gép lassan elsüllyedt a part menti homokban, míg nyomtalanul teljesen eltemették. Ezt a második világháborús epizódot fokozatosan elfelejtették.
Végül 1986-ban a gépet helyi múzeum lelkesedői fedezték fel, kiásták és kiállították.
2007-ben a Spitfire-t a Marc One Partners restauráló cég vette át, amely öt év alatt teljes körű felújítást végzett a gépen, hogy az 1940-es állapotába és megjelenésébe kerüljön.
Ma a vadászgépeket az Imperial War Museum Duxfordban tekinthetik meg.
Műszaki paraméterek:
- méretek: szárnyfesztávolság 11,23 m, hossz 9,54 m, magasság 3,84 m
- üres súly 2630 kg, maximális felszállósúly 3450 kg
- hajtómű folyadékhűtéses tizenkét hengeres Rolls-Royce Merlin 66, 1 271 kW teljesítménnyel
- háromlapátos propeller 3,29 m átmérővel
- maximális sebesség 662 km/h
- emelkedési sebesség 23,9 m/s
- üzemanyagtartályok térfogata 386 l
- maximális repülési magasság 12 400 m
- hatótávolság 698 km, maximális 1580 km plusz üzemanyagtartállyal
- fegyverzet 8x Browning MG 7,7 mm-es géppuska
- személyzet 1